Chantelle for Change

Manifest

Vi er Chantelle – en international familievirksomhed og et kreativt studie baseret i Paris, der har designet lingeri siden 1876.

Gennem vores mærker, baseret på principperne om samarbejde og innovation, ønsker vi at udfordre de konventionelle måder at designe, fremstille og tænke lingeri på.

I mere end 145 år har vi værdsat vores frihed. Vi investerer i vores egne industrielle kapaciteter for at kunne vokse uafhængigt og ansvarligt, samtidig med at vi opretholder høje kvalitetsstandarder i vores branche.

Drevet af ønsket om at hylde og støtte alle former for femininitet, arbejder vi hver dag på at tilbyde ansvarlige og tidløse produkter, der passer til alle kropstyper og behov. For os er det afgørende at skabe en mere inkluderende, retfærdig og respektfuld verden: Vi skaber vores egne billeder og autentiske fortællinger, der er tro mod vores værdier og udfordrer den traditionelle repræsentation af kvinder og lingeri.

Skønhed, i alle dens former, er det, vi ønsker at beskytte: skønheden i mennesker og deres mangfoldighed, i naturen og dens ressourcer, i vores håndværk og dets historie. Vi stræber konstant efter at udvikle os og samarbejder med vores interessenter for at forbedre os og være en drivkraft for forandring.

Vi lægger stor vægt på gennemsigtighed: Vi forpligter os til løbende at måle og dele vores samlede påvirkning detaljeret. Vi er Chantelle, og vi er overbeviste om, at vi har en pligt til at gøre en forskel – sammen med jer.

Forandring er en fælles rejse.

small-side-side_1_1
small-side-side_1_2
Ambition

"At forpligte sig til en mere ansvarlig modeverden betyder, at vi skal gentænke hele vores værdikæde og kommunikere vores initiativer med oprigtighed og gennemsigtighed. Mere end tyve prioriterede projekter blev godkendt og implementeret i 2022 som en del af vores program Chantelle For Change.” – Guillaume Kretz

small_1

I tal

0%

Af vores kollektioner er Oeko-Tex-certificerede.

0

Vi forpligter os til, at alle produkter i vores kollektioner forbliver som nye efter 50 vaske.

0

Prioriterede projekter blev igangsat i 2022 med fokus på miljø, arbejdsforhold, lokal udvikling, forbrugere, menneskerettigheder og forretningspraksis.

0m2

Solcellepaneler er installeret på vores fabrikker i Tunesien, hvilket dækker 50% af det årlige elforbrug på de tre produktionssteder.

0

Vi samarbejder med 132 leverandører, der alle har forpligtet sig til at respektere vores værdier baseret på internationale konventioner og lokal lovgivning.

De A à A

Vi designer lingeri af høj kvalitet i skålstørrelser fra A til I og tøjstørrelser fra 36 til 54.

0%

Chantelle One er verdens første 100% genanvendelige og zero waste-lingerikollektion.

0%

Af vores elforbrug i Frankrig kommer fra vedvarende energikilder.

0%

Af vores produktion foregår på vores egne fabrikker.

Nature

01

Minimér vores miljømæssige påvirkning

Vi forpligter os til at reducere vores CO₂-aftryk mest muligt ved at overgå til mere bæredygtige processer.

I 2022 gennemførte vi en evaluering af miljøpåvirkningen fra CHANTELLE-gruppen. Denne analyse dækker påvirkningen fra de kollektioner, vi producerer og tilbyder jer: fra fibre, deres dyrkning eller produktion, til fremstilling af tekstiler (vævning, strikning, farvning, tryk osv.), syning, affaldshåndtering og transport i alle faser – samt produkternes livscyklus efter brug. Evalueringen omfatter også påvirkningen fra vores egne fabrikker (beliggende i Frankrig, Tunesien, Marokko, Thailand og Vietnam), vores logistiklagre i Frankrig og Thailand, vores hovedkontor, vores butikker i Frankrig (for mærkerne Chantelle og Darjeeling), vores køretøjer, medarbejderrejser samt vedligeholdelsen af vores produkter hos vores kunder.

Denne vurdering, der tager højde for 16 forskellige kriterier, er baseret på den europæiske O.E.F.-metode (Organisation Environmental Footprint), som er godkendt af Europa-Kommissionen.

side-side-read-more_1

Optimér livscyklussen for vores materialer:

Reducere, genbruge, videresælge og donere er de tiltag, vi anvender for at håndtere vores restlagre af materialer (stoffer og tilbehør) på vores lager i Thailand. I 2022 blev mere end 7 tons materialer genanvendt, overfarvet, doneret eller klargjort til brug i 2023.

side-side-read-more_2

Håndtere og forebygge vores affald:

Reducere, genbruge, videresælge og donere er de tiltag, vi anvender for at håndtere vores restlagre af materialer (stoffer og tilbehør) på vores lager i Thailand. I 2022 blev mere end 7 tons materialer genanvendt, overfarvet, doneret eller klargjort til brug i 2023.

Vores ambitioner for 2030

De påvirkningskategorier, der udgør mere end 80% af vores samlede aftryk, er indbyrdes forbundne og tæt knyttet til vores direkte eller indirekte forbrug af fossile ressourcer. Ved at forpligte os til at reducere vores aktiviteters påvirkning af klimaet, bidrager vi dermed til at reducere vores samlede miljøaftryk.

02

Reducere vores klimaaftryk

Den aktuelle situation og vores strategiske beslutninger har gjort det muligt at reducere vores drivhusgasemissioner med mindst 40% mellem 2019 og 2022 på scope 1, 2 og 3.

Hvad vi allerede har opnået:
  • 95,5% af den samlede elektricitet, der forbruges i vores kontorer, lagre og butikker, stammer fra vedvarende energikilder.
  • Energieffektivisering af renoverede butikker (aircondition, LED-belysning osv.).
  • Udskiftning af firmabiler med mere bæredygtige alternativer.

I perioden 2023-2026 vil vi implementere tiltag for energieffektivitet og ressourcebesparelse, der vil reducere vores energiforbrug med mindst 40% inden 2030 (svarende til en reduktion på mindst 55% i 2030 sammenlignet med 2019), i overensstemmelse med gældende fransk lovgivning.

Vi fortsætter med at forny vores firmabiler med målet om at skifte til 100% fossilfri energi senest i 2030. Derudover undersøger vi de bedste alternativer for elektricitet fra vedvarende energikilder til vores butikker i Metz, Grenoble, Strasbourg og vores lager i Péronne i Picardiet.

Vores ambitioner

Scope 1 & 2
  • Reducere vores forbrug af naturgas i Frankrig, som blandt andet bruges til opvarmning af vores logistiklagre i Picardiet og vores fabrik i Épernay.
  • Minimere lækager af kølemidler i airconditionanlæg, især på vores fabrikker i Nordafrika og Asien.
  • Reducere brændstofforbruget i vores firmabiler ved at forny bilparken og elektrificere en del af den, især i Frankrig.
  • Indgå aftaler om elektricitet fra vedvarende energikilder for de bygninger og aktiviteter i Frankrig, der endnu ikke var omfattet i 2022.
  • Udnytte vores eksisterende solcelleanlæg fuldt ud på tagene af vores fabrikker i Tunesien.
  • Installere solcelleanlæg i Vietnam og Marokko.
  • Investere i udskiftning af en del af vores airconditionanlæg og produktionsmaskiner.
Scope 3
  • Prioritere mindre forurenende transportformer til levering af materialer og forsyninger til vores lager i Thailand (skib frem for fly).
  • Det samme gælder forsyninger til vores fabrikker fra lageret i Thailand.
  • Opretholde eller øge vores indsats for planlægning, så størstedelen af vores produkter transporteres via søfragt, især vores kollektioner af undertøj og nattøj.
  • Bruge mindst 50% materialer med reduceret miljøpåvirkning (genanvendte, biologiske eller miljøcertificerede) af den samlede vægt af vores produkter.
  • Indsamle specifikke data om energiforbrug fra vores partnere, herunder tekstilproducenter (vævning, strikning, blonder, broderi og farvning), for at støtte dem i deres omstilling til mere bæredygtige processer.
  • Øge medarbejdernes bevidsthed om lavemissions-transport og udvikle specifikke mobilitetsplaner for vores forskellige lokationer, når det er muligt.

Analyserne, der er foretaget i henhold til O.E.F-metoden, sikrer, at vores strategiske beslutninger til reduktion af drivhusgasemissioner ikke blot flytter miljøpåvirkningen til andre områder.


Disse tiltag vil samtidig bidrage til at reducere det indirekte pres, vores aktiviteter lægger på biodiversiteten.
03

Skabe bæredygtige produkter

Øko-design handler om at tage hensyn til de miljømæssige påvirkninger i alle faser af vores produkters livscyklus – allerede fra designfasen – for at minimere dem sæson efter sæson. For videnskabeligt at identificere vores produkters miljøpåvirkning bruger vi, siden efterårs-/vinterkollektionen 2022, P.E.F.-metoden (Product Environmental Footprint), som er udviklet af EU i dens kategorispecifikke version for beklædning og fodtøj. Denne metode gør det muligt for os at dele vores produkters miljøscore med dig på en transparent måde.

De tiltag, vi planlægger at implementere fra 2024, vil påvirke vævnings-/striknings- og farvnings-/trykningsfaserne af vores materialer, transporten af vores råmaterialer og produkter, brugen af vedvarende energi i de industrielle processer samt den optimerede håndtering af materialer og produkter, som vi udvikler, producerer og køber fra vores leverandører, der deler vores bæredygtighedsambitioner.

Vores nuværende fokusområder
I dag fokuserer vi primært på:
  • Materialer (genanvendte, biologiske osv.)
  • Reducering af vægt af vores produkter
  • Minimering af materialespild
  • Forlænget levetid af vores produkter
  • Energiforbrug og brug af vedvarende energi
Holdbarhed
Øko-design handler også om at øge produkternes levetid. Som en modvægt til fast fashion lancerer vi kun to hovedkollektioner om året samt en badetøjskollektion. Vores produkter testes af 200 eksperter og er garanteret at forblive som nye efter 50 vaske.
Vi opfordrer vores kunder til at passe godt på deres produkter, så de holder længere. På vores hjemmeside og i butikkerne giver vi vejledning i, hvordan man bedst bevarer sin lingeri gennem årene, og vi tilbyder også reparationstjenester.
Bæredygtig emballage
Vi arbejder løbende på at reducere emballagens miljøpåvirkning ved at vælge mere ansvarlige materialer og optimere vores forbrugsniveau.

Kultur

04

At tjene og repræsentere alle femininiteter

Vi er forpligtet til at fremme en inkluderende vision af kvinder og udfordre skønhedsstereotyper. Vi afviser alle former for påbud og stræber efter at fejre skønhed i al dens rigdom og mangfoldighed gennem vores billeder.

Mangfoldighed og inklusivitet:

At arbejde for et mere inkluderende, retfærdigt og respektfuldt samfund er afgørende for de forskellige mærker i koncernen. Siden 2017, under kunstnerisk ledelse af Renaud Cambuzat, har mærket Chantelle skabt sine egne autentiske, nyskabende og meningsfulde billeder og fortællinger, der er tro mod dets værdier. Disse skabelser udfordrer den måde, kvinder og lingeri hidtil er blevet repræsenteret på. For sine kampagner samarbejder mærket sæson efter sæson med inspirerende modeller med rige og kreative personligheder, der ønsker at medskabe og bidrage til at omdefinere branchens ikonografi og dekonstruere dens påbud. Vores modeller kommer fra alle baggrunde og repræsenterer alle kropstyper. Vi bestræber os på at repræsentere vores modeller med respekt og opmuntrer dem gennem hele vores samarbejdsproces til at udtrykke sig og frigøre deres kreativitet. Vores kampagner fremhæver mangfoldighed, ærlighed og fejrer vores modellers historier.

Respekt og samarbejde:

Vi bestræber os på at repræsentere dem med respekt og, gennem hele vores samarbejdsproces, opmuntre dem til at udtrykke sig og frigøre deres kreativitet. Vores kampagner fremhæver mangfoldighed, ærlighed og fejrer vores modellers historier.

At tjene alle femininiteter betyder konstant at sætte vores ekspertise til tjeneste for alle ved at tilbyde kollektioner fra skål A til I, i størrelser fra 36 til 50, og ved konstant at innovere gennem Chantelle Lab for at imødekomme alles daglige behov (SoftStretch-linjen, Pure Maternity eller Menstruationsunderbukser).

Inklusivitet:

Vi klæder kvinder på fra A-skål til J, fra rygstørrelse 65 til 105 og fra størrelse 34 til 52. Vi introducerede G- og H-skåle i vores kollektioner for over 15 år siden. I-skålen blev tilføjet i 2016, og J-skålen fra 2023. Vi lytter til vores kunders behov for at gøre deres liv lettere.

Kvalitet :

Vi fokuserer på at designe fremragende produkter, der kombinerer ultimativ komfort med sofistikeret æstetik. Vores kollektioner testes af 200 eksperter for at perfektionere hvert enkelt produkt.

05
Forpligtelse over for vores medarbejdere
Medarbejdernes sundhed, sikkerhed og trivsel er vores første prioritet.

Koncernen har altid tillagt sine medarbejdere stor betydning og ser dem som kernen i sin historie. Denne opmærksomhed afspejles i vores bevidste forpligtelser, som er i tråd med den omskiftelige verden, vi lever i.
Sundhed og sikkerhed
Uddannelse og personlig udvikling
Uddannelse og personlig udvikling
Vi opfordrer til dialog, empati og inklusivitet. Vi tilbyder introduktionsprogrammer til hver ny medarbejder i koncernen for at gøre dem bekendt med vores virksomhedskultur, organisation og arbejdsområder.
Ligestilling mellem kønnene og lige muligheder
06
At sikre etik og respekt for menneskerettigheder
Vi støtter en kultur baseret på respekt, etik og integritet. Vi producerer hovedparten af vores kollektioner i vores egne fabrikker og arbejder med et begrænset antal leverandører for at sikre sporbarhed, kvalitet, sikkerhed og gennemsigtighed.
Sporbarhed og etik

Vi producerer 60% af vores kollektioner i vores egne fabrikker (beliggende i Frankrig, Tunesien, Marokko, Vietnam og Thailand) for at sikre maksimal kontrol over arbejdsvilkår, professionel etik og sporbarhed. Vi samarbejder med et begrænset antal leverandører, som vi har et tillidsforhold til, og som alle har underskrevet vores Charter for ansvarligt indkøb samt vores adfærdskodeks, der formaliserer vores etiske og sociale forpligtelser.

I 2020 uddannede vi vores mest eksponerede medarbejdere i økonomisk integritet, gennemsigtighed og bekæmpelse af korruption via et onlinekursus fra NGO'en Transparency International.

Sikkerhed

I 2022 var 100% af vores corseterikollektioner og 97% af vores kollektioner inden for nattøj, badetøj og tilbehør certificeret Oeko-Tex Standard 100, hvilket garanterer høj produktsikkerhed, et sporbarhedssystem og et højt engagement fra vores leverandører.
07
Udvikling af vores samfundsmæssige initiativer
I 2014 udviklede vi den post-operative bh "Merci" i samarbejde med Institut Pierre et Marie Curie. Vi samarbejder også med Cover-Dressing for bedre at forstå og betjene kvinder med handicap. I 2020 samarbejdede vi med Info-Endometriose og støttede podcasten "Mon endométriose" for at øge opmærksomheden om denne lidelse. I 2021 var vi sponsor for podcasten "Ceci est ton corps", der undersøger kvinders forhold til deres kroppe.
Vi deltager i kampagner for at forebygge brystkræft og har siden 2013 støttet organisationer som Odyssea og Ruban Rose.

Produkt er tilføjet til kurven

Se kurv
Chantelle for Change - Bæredygtighed og Ansvarlighed